Hype, hype, hype, hype, hype, hype, hype……..
Sincer, aceasta ar putea fi recenzia lui Ark Nova, pe baza zvonurilor care circulă în acest moment în comunitatea iubitorilor de jocuri de societate. Un joc care a reușit cumva să atragă oamenii în ciuda regulilor sale destul de grele. Ok, “destul de grele” e un understatement masiv.
Știm cu toții că există o prejudecată care înclină mai mult spre jocuri mai grele, cu reguli încărcate, decât spre jocuri simple, de familie, dar în mod normal există cel puțin un minim de conștientizare a acestui lucru, dar nu o văd aici cu Ark Nova. In schimb, văd o iubire neobrăzată pentru acest joc.
Motiv pentru care, desi a fost destul de dificil, am căutat o copie pana am gasit una și am vrut să o încerc și eu. Sincer, de mult timp nu am mai fost entuziasmata de un joc ca Ark Nova.
Asa ca, imediat ce am facut rost de o copie, m-am aventurat in el și am avut imediat acea senzație de joc de cărți Terraforming Mars (unul din jocurile mele preferate). Ai un pic din cutia mare a lui Uwe Rosenberg tetris, senzația de poliomino și, cel mai important, ai acel mecanism de selecție a acțiunilor care a fost singurul lucru salvator din Civilization: A New Dawn.
Cuplați toate acestea cu mecanismul unic de scorare similar cu Rajas of the Ganges și veți obține fie un dezastru complet, fie o capodoperă. Sau nu? Poate că există loc între cele două, pentru niște intermediari.
Sunt o mulțime de comparații aruncate în primul paragraf, îmi dau seama de asta, dar cred că cel mai bun mod de a privi Ark Nova poate fi să vedem de unde au venit influențele sale și apoi să încercăm să ne dăm seama dacă Mathias Wigge le-a îmbunătățit.
Deci, despre ce e mai exact Ark Nova?
Ark Nova este un joc economic în care fiecare jucător construiește o grădină zoologică. Jucătorii au în fața lor o planșă care reprezintă grădina zoologică, la început grădina zoologică este destul de stearpă, aceste animale nu vor apărea pur și simplu în grădina ta zoologică dorind să fie încarcerate, corect? Corect.
Trebuie să vă construiți grădina zoologică, adăugând incinte pentru animale, câteva chioșcuri pentru ca oamenii care vin la grădina zoologică să știe unde să meargă și să cumpere lucruri, și câteva pavilioane pentru ca ei să aibă un loc unde să se relaxeze și să se bucure de băutura lor de 100 RON într-un pahar de plastic comemorativ, pentru ca hei, inflatie.
O partidă de Ark Nova nu se joacă într-un anumit număr de runde sau un anumit număr de ture. Jucătorii controlează acțiunea de când se termină jocul. Jucătorii continuă să își ia rândurile, unul după altul, făcând o pauză doar atunci când cineva declanșează o “pauză”; aceasta este o fază de întreținere în care poți obține venituri și poți face o mână de alte lucruri.
După ce această “pauză” s-a încheiat, jocul continuă până când un jucător reușește să își plaseze markerii de punctaj pe pista de apel și de conservare în aceeași zonă sau chiar să se intersecteze. Aceasta este partea care este similară cu Rajas of the Ganges. Aceste două piste se desfășoară în direcții opuse pe tablă.
Pista de prestigiu se va deplasa jucând cărțile cu animale din mână, iar pista de conservare se va deplasa făcând acte de conservare, cum ar fi, eventual, eliberarea de animale sau finalizarea proiectelor de conservare. Dintre cele două trasee, veți muta traseul de prestigiu mai repede decât cel de conservare.
Atunci când un jucător declanșează sfârșitul jocului, fiecare alt jucător mai are dreptul la încă o tură înainte de încheierea jocului.
Este important ca oamenii să înțeleagă cum se termină jocul, trebuie să mutați ambele piste și trebuie să fiți foarte atenți la momentul în care jocul se poate termina.
În centrul jocului Ark Nova se află cele cinci acțiuni pe care le poți alege în timpul unui tur. Fiecare tur constă într-o singură acțiune și apoi jocul trece la următorul jucător. Acesta este, de asemenea, locul în care se va concentra cea mai mare parte a predării, dacă aveți norocul să fiți profesor.
Jucătorii trebuie să înțeleagă ce fac acțiunile și de ce acțiunile fac ceea ce fac pentru a progresa în joc. Fiecare jucător are un afișaj sub panoul său de zoo cu cele cinci cărți de acțiune numerotate de la unu la cinci. Numărul corespunde “puterii” pe care o are acțiunea atunci când o întreprindeți. Astfel, dacă faci o acțiune de pe locul trei, ai o putere de trei.
După ce terminați acțiunea, cartea de acțiune pe care ați folosit-o coboară pe locul unu, iar celelalte acțiuni urcă pentru a umple golul. Acesta este mecanismul de selectare a acțiunilor din Civilizația A New Dawn, care sunt sigur că a mai fost folosit înainte, dar de aici mi-l amintesc cel mai recent.
Cele cinci acțiuni din care jucătorii pot alege sunt:
- Cărți
- Construiește
- Animale
- Sponsori
- Asociație
1. Prima actiune: Cărți
Acțiunea Cărți permite jucătorului să obțină noi cărți de la Zoo din pachet sau de pe ecran. Ceea ce câștigi se bazează pe locul în care se află acțiunea pe planșa de acțiune. Cărțile sunt inima și sufletul jocului Ark Nova. Cărțile de Zoo pe care le obțineți vor fi animalele pe care le puteți plasa în incintele grădinii zoologice, sunt Sponsori care vă ajută grădina zoologică și sunt cărți de Conservare care, evident, vă vor ajuta pe pista de Conservare.
Vrei să ai cărți în mână pentru a juca, așa că trebuie să tragi cărți destul de des. Există o dimensiune limită a mâinii la care trebuie să ajungi atunci când se întâmplă Pauza, trebuie să te descotorosești până la trei cărți, sau cinci cărți dacă ai o abilitate care îți este dată de una dintre Universități. Acest lucru mută, de asemenea, jetonul Break în sus pe linia Break, apropiind jocul de o pauză în acțiune pentru o fază de venit.
2. A doua actiune: Construire
Acțiunea de construire se bazează din nou pe locul în care se află acțiunea respectivă pe panoul de acțiune. Poți construi o incintă de acea dimensiune sau mai mică în grădina ta zoologică. Aveți nevoie de incinte înainte de a putea plasa animale în grădina zoologică.
Când începeți să jucați, acțiunea Construire permite construirea doar a anumitor incinte și clădiri, dar puteți îmbunătăți această acțiune, la fel ca și celelalte acțiuni, și veți avea la dispoziție mai multe clădiri speciale.
Plătești, în bani, două monede pentru fiecare spațiu al incintei sau incintelor pe care le amplasezi, astfel că o incintă de patru spații costă opt monede.
3. A treia actiune: Animale
Acțiunea Animale vă va permite să plasați atâtea animale din mână câte animale vă permite spațiul de acțiune. Totuși, pentru a plasa animale în grădina zoologică, trebuie să îndepliniți anumite cerințe. În primul rând, trebuie să vi le puteți permite, animalele au un cost în monede.
Trebuie să ai un țarc deschis și pregătit pentru ele, de dimensiunea specificată pe carte sau mai mare, un animal, un țarc. Cu excepția cazului în care, desigur, aveți o incintă specială, cum ar fi casa reptilelor, voliera păsărilor sau grădina zoologică, care pot găzdui mai multe animale. Sau animalul însuși este considerat capabil să coabiteze cu un alt animal.
Toate aceste cerințe sunt precizate pe cartea de animale. După ce jucați o carte Animal, majoritatea cărților vor avea o acțiune suplimentară pe care o puteți face pentru că ați jucat cartea respectivă.
Cărțile Animale sunt, de asemenea, locul unde jucătorii vor obține majoritatea punctelor de Apel.
4. A patra actiune: Sponsor
Acțiunea Sponsor îți permite să joci o carte Sponsor din mână. Cartea Sponsor are un cost asociat și, atâta timp cât acesta este egal sau mai mic decât puterea acțiunii Sponsor în momentul în care este jucată, poți juca acel Sponsor.
Sponsorii oferă o mulțime de beneficii imediate și, de asemenea, vor oferi și unele beneficii în finalul jocului.
Dacă nu doriți să jucați o carte Sponsor, acțiunea Sponsor vă poate permite, de asemenea, să mutați marcatorul Pauză în sus pe pista de pauză cu un număr de spații egal cu puterea acțiunii, împingând spre o pauză și un venit.
5. Ultima actiune: Asociatie
Acțiunea de asociere vă permite să trimiteți oameni de la grădina dvs. zoologică pentru a forma alianțe, sau asociații, cu grădini zoologice de pe alte continente, ceea ce vă oferă o reducere la animalele care provin de pe acel continent și, de asemenea, pentru a forma asociații cu universități.
Universitățile vă vor oferi câștiguri de reputație și, de asemenea, unele cercetări, care sunt necesare pentru ca unele cărți să fie jucate. De asemenea, poți face lucruri de Conservator prin acțiunea de Asociere și poți câștiga mai multe puncte de Conservare.
Mai târziu în joc, cu ajutorul cărții Asociație îmbunătățită, puteți, de asemenea, să plătiți puncte de Conservare.
Ce fac daca vreau sa Skip?
Există, de asemenea, o acțiune “skip” pe care o poți face dacă alegi să nu faci nimic sau dacă nu poți face nimic. Pur și simplu iei una dintre cărțile de acțiune, o muți pe un spațiu de pe tabla ta de acțiune și câștigi un jeton de multiplicator. Aceste jetoane de multiplicator pot fi folosite pentru a face acțiunile mai puternice.
Poftim, în fiecare tur vei alege să întreprinzi una dintre aceste acțiuni, apoi vei îndeplini aceste acțiuni în funcție de puterea pe care o au pe tabla ta de acțiune în momentul în care le întreprinzi. Totul pentru a încerca să vă măriți Recursul pentru Grădina Zoologică și să câștigați puncte de Conservare pe parcurs pentru a ajunge la sfârșitul jocului.
După cum am menționat, aceste cărți de acțiune pot fi îmbunătățite prin joc, ceea ce le face mult mai versatile și permite să faci mai multe lucruri în timpul turei tale atunci când le iei. Acțiunile îmbunătățite sunt, de asemenea, necesare pentru a avansa pe Pista de reputație dincolo de un anumit punct.
Vrei o a treia sau a patra Universitate parteneră pentru a obține mai multe reduceri? Trebuie să îmbunătățești acea carte de asociere, care îți permite, de asemenea, să faci donații pentru puncte de conservare.
Există o mulțime de reguli mici care nu sunt acoperite aici, dar dacă înțelegi cum vei câștiga puncte de apel și cum vei câștiga puncte de conservare pentru a face ca cele două piste să se intersecteze în cele din urmă, practic înțelegi jocul în afara unor reguli de plasare a plăcilor și a animalelor, împreună cu o mulțime de pictograme.
Adică nu ar fi un joc de cărți fără tone de pictograme, nu-i așa? Există câteva șanse de a muta animalele când construiești incinte speciale (Petting Zoo, Aviary și Reptile House).
Cum functioneaza pauza?
Faza de pauză este foarte simplu de realizat. Atunci când un jucător declanșează o pauză prin mutarea jetonului Pauză la capătul pistei Pauză, acesta își termină rândul și apoi face faza Pauză înainte ca următoarea persoană să intre în joc.
Mai întâi, jucătorii trebuie să se descotorosească până la trei cărți, cu excepția cazului în care, desigur, au Universitatea care le permite să aibă cinci cărți. Apoi, jucătorii vor elimina orice jetoane care au rămas pe cărțile lor de acțiune, aceste jetoane pot fi acolo prin propriile acțiuni sau din întâmplare dacă alți jucători joacă una dintre cărțile care le permite să interacționeze cu alți jucători.
Acestea sunt în mare parte lucruri rele, dar există un jeton x2 pe care jucătorii îl pot câștiga și care permite o acțiune dublă, dar dispare și aici dacă nu este folosit. Toată lumea își cheamă înapoi angajații de la Zoo care au fost folosiți pentru a forma asociații pe tabla Asociații.
Curățați primele două cărți de Zoo de pe locurile unu și doi de pe ofrandă și le reumpleți, apoi câștigați venituri în funcție de locul pe care îl aveți pe pista de Apel, plus orice venit bonus care este câștigat prin cărți și prin acte de Conservare.
După ce toate acestea sunt făcute și toți jucătorii au venitul lor, jocul continuă.
Cum funcționează punctajul in Ark Nova?
Ultimul lucru pe care trebuie să-l explicăm este modul exact în care funcționează punctajul. Atunci când cineva declanșează sfârșitul jocului și toți ceilalți își fac ultima tură, jocul se termină. Jucătorii se vor uita apoi la cărțile lor care marchează puncte și le vor adăuga pe pista corectă.
La începutul jocului, jucătorii primesc două cărți de punctaj de sfârșit de joc (cu excepția cazului în care jucați cu pachetele de start) și până când se ajunge la punctaj ar trebui să aibă doar una. Cartea de punctaj de final de joc este de obicei ceva care îți oferă un obiectiv, de exemplu, să ai anumite tipuri de animale în grădina zoologică și recompensează punctele de conservare în funcție de asta.
Odată ce markerii de scor au fost mutați pe pista de Conservare și pe cea de Apel și se află în poziția finală, este timpul să calculați punctele de victorie.
În zona de punctaj în care s-a terminat markerul de Conservare, găsiți cel mai mic apel din acea zonă, acesta devine numărul țintă. Scădeți acest număr țintă din locul unde s-a terminat markerul de apel și acesta va fi totalul punctelor de victorie, cel mai mare total câștigă. Înainte de a întreba totuși, da, scorurile negative sunt foarte posibile.
Pentru a avea acel număr pozitiv, markerul tău de Apel și markerul de Conservare trebuie să se intersecteze.
[…] o puteți face din confortul casei voastre, suntem în 2023 până la urmă. Există multe jocuri de societate fantastice (cunoscute și sub numele de board games) de aventură care vă vor distra pe tine și pe prietenii […]